2 maja 2011

Jak uszyć wkład chłonny wielorazowy do pieluszki - tutorial

Kolejny odcinek z serii " uszyj to sam " :)

Czyli jak uszyć wkład  do pieluszki wielorazowej z tego co mamy w domu / pod ręką :)


Jest to sposób na tanie - ekonomiczne naturalne wielorazowe pieluszkowanie.

Jakiś czas temu zakupiłam w Biedronce fajne- mięciutkie ściereczki z mikrofibry.
Chłoną, jak to mikrofibra w miarę fajnie, ale jak na mój gust ciutkę za mało.
Przetestowałam- mój smyk uczulenia na nie nie dostał, więc uszyłam na własny użytek kilka takich wkładów właśnie z tych sciereczek.
Mikrofibra jest bardzo mięciutka i przyjemna.
Można spokojnie stosując tą instrukcję uszyć wkład chłonny z np. flanelki + ręcznik , bawełny plus ręcznik, ręcznika samego, lub wykorzystać pieluszki tetrowe i ściereczki np. mikrofibrowe:D:D
Wystarczy wyzwolić pomysłowość swą i kombinować z tego co pod ręką akurat jest:)





Ściereczkę o wielkości 40 x 40 cm przekroiłam na połowę. Pozostawiamy orginalne obrębienia - ściereczkę jedynie przekrajmy :)
Wkład który uszyłam ma wymiary 40 x 10 cm. ściereczkę można dowolnie docinać- na żądaną wielkość:D
Aby polepszyć chłonność, wykroiłam kawałek bawełny frotte niebielonej- może to być dowolna tkanina chłonna - flanelka, tetra, kawałek ręcznika.





Kawałek ten ma być mniejszy niż połowę wykrojonej mikrofibry- z każdej strony powinien pozostać margines na zszycie.

Na początek obrebiamy tkaninę chłonną- na zdjęciach niebielona frotta bawełniana.
Można zastosować do tego overlock, lub ścieg overlockowy.
Ewentualnie wystarczy zygzak, potrójny zygzak, lub gęsty ścieg prosty.
Robimy to po to, by podczas użytkowania wkładu nic wewnątrz się nie przesuwało:)


Wzmacniamy każdy brzeg.
W tutorialu użyłam jednego kawałka frotty złożonej na połówkę.

Teraz przeszywamy- wzmacniamy brzeg powstały poprzez przecięcie tkaniny- ścieg zygzakowaty potrójny, zygzak, lub po prostu gesty ścieg prosty- w zależności w co wyposażona jest nasza maszyna:)



Zszyty wewnętrzny wkład chłonny układamy na przygotowaną mikrofibrę 
Składamy wkład - tak by strona która ma przylegać do skórki dziecka była wierzchnia.


 Ważne, by brzeg zszyty wkładu wewnatrznego znajdował się na środku mikrofibry- pokazuję palcem:)

Nie będzie się wówczas tworzyć dodatkowe zgrubienie na brzegu wkładu.


Zszywamy wkład - na prawej stronie:) Sciegiem zygzakowatym potrójnym - jest najmocniejszy moim zdaniem:)

Gdy wzmacniam brzegi tak ustawiam igłę by dwa wkłucia były w tkaninie, natomiast jedno poza- jest to taki mój "zastępczy" overlock :)


 Tutaj zszyty brzeg wkładu- wzmocniony potrójnym ściegiem :)


Teraz przeszywamy wkład by wnętrze sie nie przesuwało.
Przeszywamy go około 1 - 2 cm od brzegów wkładu.






Gotowe:)
Uszyliśmy wielorazowy wkład chłonny naturalny, zdrowy i ekonomiczny :)


Można do takich wkładów użyć dowolnych tkanin:)
W tym np. starego podkoszulka, ręcznika, ściereczki.

Myślę,że taki wkład można też uszyć ręcznie- jednak wymagałoby to troszkę większego nakładu pracy:)

Powodzenia :)

2 komentarze:

Dagmara Hennig pisze...

Rewelacja. To jest już dar właściwie, taka umiejętność dostrzeżenia zastosowań odmiennych od ogólnie przyjętych :)
Ściereczki pod ręką, a nie wpadłabym na to, że to mikrofibra i kupne gotowce mikrofibra ;)

Ewa pisze...

Świetna sprawa właśnie zastanawiałam się co można wykorzystać an pieluszki.